درباره ما

کارگاه داستان‌نویسی هزار اوسان به پیشنهادِ یکی از اعضای موسسِ فرهنگسرای ایرانیان و پی‌گیری تنی چند از علاقه‌مندان در سال ۲۰۱۳ توسط آقای محمد کریم‌زاده تاسیس شد و این فرصت را فراهم آورد تا اعضای آن، هم با فرهنگ وادبیات ایران، و هم با بعضی داستان‌نویسان مطرحِ درون و بیرونِ کشور ارتباط برقرار کنند.

فرهنگسرای ایرانیان که برای ایفای نقشی فرهنگی تلاش می‌کرد امکانات و تدارکات لازم را برای برگزاری نشست‌های کارگاه فراهم کرد.

نشست‌های اولیه کارگاه با شرکت ۷ تن از علاقه‌مندان و به مدت ۲ ساعت در ماه آغاز شد و با شروع داستان‌نویسیِ اعضا، مدت نشست‌ها به ۵-۶ ساعت رسید. در برنامه آموزشی، به موازات آموزش اصول داستان‌نویسی و سجاوندی، روش‌های نقد و تحلیل داستان، مکتب‌ها و ژانر‌های متفاوت، و نقد و بررسی آثار داستان‌نویسان نامدار ایران و جهان در دستور کار کارگاه جای دارد. و رشته‌های مرتبط با داستان‌نویسی از جمله خلاقیت، تاریخ، اساطیر، در کارگاه معرفی و توصیه می‌شود.

تا بهار سال ۲۰۱۵ که فرهنگسرا فعال بود جلسات کارگاه در آن محل برگزار می‌شد و هر سال دو یا سه برنامه‌ عمومیِ داستان‌‌خوانی برگزار می‌کرد که با استقبال هموطنان روبه‌رو می‌شد.

با انحلال فرهنگ‌سرا در سال ۲۰۱۵ و نداشتن محل ثابت، فعالیت کارگاه دستخوش نابه‌سامانی شد و این در شرایطی بود که تعداد اعضا بالغ بر ۲۰ تن می‌شد.

پس از برگزاری چند جلسه در منازلِ اعضاء‌، به پیشنهاد یکی از یارانِ موسس و پشتیبان همیشگی کارگاه، آقای طالبی و همسر مهربانشان، یک سال جلسات در خانه شخصی آنها برگزار شد.  پس از آن با حمایت آقای سعید افخمی به مدت ۲ سال تا شروع کرونا نشست‌های حضوری در فریسکو هال برگزار می‌شد.

از سال ۲۰۱۸ آقای مادح نظری که در ایران سابقه تدریس داستان‌نویسی داشتند به کارگاه پیوستند و به همکاری با آقای کریم‌زاده پرداختند. آقای نظری که غیر از آموزش، در کار‌های گرافیک و ویراستاری، همین‌طور، ارتباطات دنیای مجازی به صورت حرفه‌ای  تخصص دارند، دیدارهای مجازیِ نشست‌ها و مصاحبه‌ها را مدیریت می‌کنند.

در دوران کرونا، کارگاه مجبور شد که از امکانات دنیای مجازی برای ادامه کار خود بهره‌گیری کند و این فرصتی فراهم آورد تا اعضایِ تازه‌ای از ایالاتِ دیگرِ آمریکا و آلمان و ایران به کارگاه بپیوندند.

در این دوره، کارگاه این فرصت را به دست آورد که میزبان جمعی از داستان‌نویسان سرشناس درون و برون مرز باشد. برنامه‌های دیدار با جمال میرصادقی، جناب شهریار مندنی‌پور، حمیدرضا منایی، محمد محمد علی، شهرنوش پارسی‌پور، هما جاسمی، فرشته مولوی، ماشاءالله آجودانی، مرجان کمالی و هادی تقی‌زاده از دستاوردهای دوران کروناست که تعداد زیادی از علاقه‌مندان از نقاط مختلف دنیا در آن حضور پیدا ‌کردند. در یکی از نشست‌های مجازی آقای دکتر ماشاءالله آجودانی، نویسنده و نظریه‌پرداز برجسته تاریخ درباره‌ی اثر مشهور بوف کور و ناسیونالیسم صحبت کردند. هم‌چنین آقای سیروس مهدوی، بیهقی‌شناس و پژوهش‌گر توانای ادبیات و تاریخ درباره ارزش‌های داستانی تاریخ بیهقی مهمان کارگاه بودند.

این نشست‌هایِ مجازیِ کارگاه فرصتِ دیدار چهره‌های محبوب فرهنگی و گفت‌وگوهای آن‌‌ها را با هم‌میهنان درون و بیرونِ مرز فراهم آورد.

کارگاه تاکنون ده کتاب به چاپ رسانده، که اولین آن داستان‌های کوتاه از ۱۵ عضو کارگاه است.

اعضای داستان‌نویس کارگاه در پادکست‌های درون مرز داستان می‌خوانند و داستانِ‌ آن‌ها در نشریات مختلف مانند بررسی کتاب، عاشقانه، شهروند، پرستو، پردیس و آزادی به‌چاپ رسیده‌اند.

کارگاه علاوه بر رسانه اینستاگرام و فیس‌بوک از کانال‌های داخلی تلگرام برای درس‌گفتار‌ها، گفت‌وگوها، اخبار و نقد و بررسی داستان‌ها استفاده می‌کند.

کتاب‌خانه‌ هزار اوسان با ۶۲۱۹ کتاب پی‌دی‌اف و صداخانه هزار اوسان که در حال تکمیل است با 9763 کتابِ صوتی‌، مجله درنگ، مجله‌ی ادبی هنری‌، برای آموزش و ارتباطات فرهنگی در دسترس اعضاءِ کارگاه است.

یکی دیگر از فعالیت‌های کارگاه گردآوری عمده‌ترین داستان‌های نوینِ کوتاهِ شنیداری و نوشتاریِ چهار نسل از داستان‌نویسان بزرگ ایران از آغاز تا انقلاب سال ۵۷ است. مدیریت این کوششِ ارزنده را خانم صوفی میرمیرانی هم‌شاگردی ما از آلمان به عهده دارند.

عضویت در کارگاه در سال دو بار انجام می‌گیرد. پرداخت ده دلار در ماه توسط اعضای دالاس صرف انتشارات و برگزاری نشست‌ها می‌شود.

 

از طرف یار همیشگی کارگاه آقای جعفر طالبی، کارگاه هزار اوسان به عنوان سازمان غیرانتفاعی با نام هزار اوسان، با کد 501(C)(3)  به ثبت رسیده و کمک‌های مالی به آن از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود.

در پایان از یارانی که در این ده سال آشکار و پنهان به اشکال مختلف ما را در برقراری کارگاه یاری کرده‌اند سپاس‌گزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل